Kiezen voor winst of groei met je onderneming?

In de zakenwereld is het een veelbesproken onderwerp, al van de laatste decennia. Kun je met je bedrijf beter voor groei kiezen in plaats van voor winst? Dus door de winst die je maakt terug te investeren in je bedrijf, om zo op de lange termijn harder te groeien? Wat een slimme keuze is, is helemaal afhankelijk van jouw situatie en van jouw bedrijf. Denk hier goed over na en maak de keuze die het beste is in jouw situatie. Wij hebben hieronder wat informatie om je op weg te helpen.

Wat voor soort bedrijf heb je? 

Ten eerste is het belangrijk om op een slimme manier na te denken over wat je precies met je bedrijf wilt. Ben je net een eenmanszaak begonnen en ben jij je aan het verdiepen hoe andere bedrijven het hebben aangepakt? Vergelijk jouw bedrijf dan niet teveel met hoe Jeff Bezos van Amazon het heeft aangepakt of hoe Zalando het heeft gedaan. Dit zijn namelijk hele andere bedrijven en echt uitzonderlijk unieke situaties.

In het geval je een eenmanszaak hebt kan het namelijk ook goed zijn om af en toe wat meer winst te pakken, zodat je persoonlijk meer geld achter de hand hebt. Wanneer je dan namelijk een keer een moeilijkere tijd tegemoet gaat dan kun je dit voor jezelf gebruiken.

Wat is de markt van je onderneming

Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de markt van je onderneming. Wat doet de concurrentie en hoe pakken zij de lange termijn strategie aan? Wanneer je in een hele concurrerende markt zit waar alle bedrijven constant aan het innoveren en investeren zijn voor de toekomst, dan zul jij er ook voor moeten zorgen dat je op de lange termijn concurrerend blijft. Je wilt namelijk niet dat je na een aantal jaar zonder werk komt te zitten, omdat de concurrenten het werk goedkoper aan kunnen pakken en jij bijvoorbeeld te duur bent geworden voor klanten. Lees hier meer tips en stappen voor het maken van een complete concurrentieanalyse.

Een duidelijk plan om in te investeren

Tot slot is het belangrijk dat je precies weet waar je in moet investeren wanneer je dat van plan bent. Indien je veel winst hebt gemaakt, maar niet zeker weet wat een bepaalde ROI (return on investment) is op bepaalde uitgaven, dan kun je ook overwegen om het als winst op te nemen en het achter de hand te houden. Maar wanneer je wel bepaalde marketinguitgaven hebt waarvan je verwacht dat ze je veel op zullen leveren dan kun je die wel gewoon maken. Zo kun je ervoor kiezen om je bedrijfspand of kantoor op te laten knappen en deze meer onder de aandacht te brengen met lichtreclame of gevelreclame. Daarvoor kan het bedrijf MartiniReclamemakers.nl dat in Groningen is te vinden je verder helpen.

 

Author: admin

Share This Post On